Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Gabriela Narutowicza w Grójcu

Wyszukiwarka

   Od roku szkolnego 2021/2022 funkcjonują w naszej szkole oddziały dwujęzyczne.

Jest to nowość na edukacyjnym rynku naszego regionu, jednocześnie jest to jedna z najbardziej efektywnych metod nauczania języków obcych. Mocną stroną edukacji dwujęzycznej jest traktowanie języka obcego na równi z językiem ojczystym jako naturalnego narzędzia przekazywania wiedzy, naturalnego środka komunikacji.

   Nauczanie dwujęzyczne to typ nauczania, który wykorzystuje język ojczysty i język obcy nowożytny w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących. W naszym przypadku jest to język angielski. Nauczyciele realizują treści programowe z wybranych zajęć edukacyjnych w dwóch językach. W naszej szkole przedmiotami nauczanymi jednocześnie w języku polskim i angielskim są geografia i historia.  Nauczyciele dostosowują poziom języka do możliwości grupy. Teksty pisane oraz inne materiały, wykorzystywane na zajęciach są dostosowywane do możliwości percepcyjnych uczniów.

Ponadto w naszej szkole proponujemy uczniom rozszerzoną liczbę godzin języka angielskiego do pięciu w tygodniu oraz jedną godzinę zajęć kształtujących kreatywność właśnie w języku angielskim.

Podczas zajęć w oddziale dwujęzycznym uczniowie oprócz realizacji programu nauczania rozszerzają swoją wiedzę kulturową o krajach angielskojęzycznych. Uczniowie mają szansę poszerzania swojej wiedzy leksykalnej korzystając platform: Quizlet i Kahoot. Na zajęciach korzystamy również z platformy Oxford Online Practice, która pozwala na utrwalanie struktur gramatycznych w sposób atrakcyjny i interesujący dla uczniów. W pierwszym semestrze uczniowie realizowali projekty audiowizualne, nagrywali filmiki i prezentowali je na forum klasy: "It's all about me- My top 5 favourite things", "Hobbies- a full- time job", "My favourite recipe". Zastosowana metoda projektu umożliwiła uczniom szlifowanie swoich umiejętności komunikacyjnych oraz umiejętności autoprezentacji. W drugim semestrze realizowana jest innowacja: Learn English and have fun- praca z programem Instaling.

W ramach innowacji z języka angielskiego uczniowie czytają uproszczone znanych i lubianych książek tj. ,,Dracula”, ,,Hrabia Monte Cristo”. Uczniowie oglądają również filmy w wersji anglojęzycznej, co daje możliwość doskonalenia umiejętności rozumienia ze słuchu.

Uczniowie uczestniczą w wyjazdach do teatru na przedstawienia w języku angielskim. W tym roku szkolnym obejrzeliśmy spektakl w teatrze Buffo „Christmas Carol” written by Charles Dickens.

 uczniowie klasy dwujezykowej

Oddziały dwujęzyczne wzięły również udział w pięciodniowych warsztatach międzynarodowego programu Euroweek - Szkoła Liderów w Kotlinie Kłodzkiej. Celem tych warsztatów jest doskonalenie umiejętności językowych w zakresie języka angielskiego oraz kształtowanie zdolności przywódczych uczestników. Ponadto warsztaty te rozwijają inteligencję, uczą wielokulturowości, komunikacji społecznej oraz rozwijają kreatywność.

uczniowieuczniowieuczniowie 

Takie podejście do nauki zapewnia opanowanie języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację, zwiększa częstotliwość obcowania ucznia w szkole z językiem angielskim w mowie i piśmie, stopniowo wprowadza elementy obcego języka w nauczaniu przedmiotowym i sprzyja coraz sprawniejszemu posługiwaniu się językiem specjalistycznym z zakresu wybranych zagadnień edukacyjnych.



List do rodziców uczniów klas VI

Szanowni Państwo

W roku szkolnym 2023/2024 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 w Grójcu planujemy kolejny nabór do oddziału dwujęzycznego, który tworzy się od klasy VII szkoły podstawowej (art.25 ust.2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe – Dz.U. z 2017r. poz.59 oraz poz. 949).

Oddział dwujęzyczny – należy przez to rozumieć oddział, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania, przy czym prowadzone w dwóch językach są co najmniej dwa zajęcia edukacyjne, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii dotycząca historii Polski i część geografii dotycząca geografii Polski, w tym co najmniej jedne zajęcia edukacyjne wybrane spośród zajęć obejmujących biologię, chemię, fizykę, część geografii odnoszącej się do geografii ogólnej, część historii odnoszącej się do historii powszechnej lub matematykę.

W przypadku naszej szkoły drugim językiem będzie język angielski, a przedmiotami prowadzonymi w dwóch językach historia i geografia.

Cel nauczania dwujęzycznego:

  1. Zapewnienie uczniom rozwoju możliwości intelektualnych i językowych.
  2. Możliwość swobodnego używania języka obcego oraz opanowania bazy językowej
    w szerszym zakresie.
  3. Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia w klasach dwujęzycznych w szkołach wyższych, a w dalszej perspektywie do studiów w Polsce i za granicą.
  4. Stosowanie języka w szerokim zakresie w sposób autentyczny oraz jako narzędzia do przyswajania wiedzy z innych przedmiotów.

Uczniowie, którzy znają dwa języki prędzej zyskują świadomość językową, czyli zdają sobie sprawę z tego, że język jest kodem, podlega pewnym regułom i w sposób bardziej kompetentny, szybszy i bardziej skuteczny uczą się kolejnych języków.

Ważnym aspektem nauczania dwujęzykowego dla współczesnego ucznia jest korzyść, jaką daje łatwość zdobycia miejsca w wymarzonej szkole średniej dzięki zwiększonej ilości punktów w rekrutacji.

Absolwent takiego oddziału zdobywa umiejętność korzystania z danych usprawniających funkcjonowanie w przyszłości na wielu stanowiskach pracy, które są dostępne w języku angielskim.

Badania wskazują, że nauczanie przedmiotów w dwu językach (w tym przypadku języku polskim i języku angielskim) usprawnia pracę mózgu i zwiększa wyniki osiągane przez uczniów na egzaminie.

Dajmy szansę naszym uczniom i stwórzmy im warunki do dalszego rozwoju.

Reasumując: dlaczego oddział dwujęzyczny?

  • Nauka i znajomość języków obcych ma kluczowe znaczenie na rynku pracy;
  • Jest niezbędna wśród kwalifikacji pożądanych u pracownika;
  • Jest medium zdobywania wiedzy, samokształcenia i rozwoju zawodowego;
  • Ułatwia naukę;
  • Zaspokaja potrzeby edukacyjne i oczekiwania wobec młodych ludzi na rynku pracy;
  • Poszerza horyzonty naukowe młodzieży;
  • Ułatwia kontakty z rówieśnikami z innego kraju i usprawnia komunikację za granicą.

Nauka w klasie dwujęzycznej to także dodatkowe dwie godziny języka angielskiego.

Na stronie szkoły umieszczony jest:

  • Harmonogram czynności w postępowaniu rekrutacyjnym do oddziału dwujęzycznego;
  • Regulamin rekrutacji uczniów do oddziału dwujęzycznego w klasie VII;
  • Wniosek o przyjęcie dziecka do oddziału dwujęzycznego.

Do oddziału dwujęzycznego może uczęszczać także uczeń z innej szkoły, jednak pierwszeństwo mają nasi uczniowie.

Czy opłaca się iść do klasy dwujęzycznej?

Tak. Nauka w drugim języku od wczesnych lat wpływa korzystnie na rozwój intelektualny dziecka i zdolność myślenia abstrakcyjnego oraz poszukiwania niestandardowych rozwiązań. Uczy tolerancji, wrażliwości na inność oraz umiejętności funkcjonowania w wielokulturowym środowisku. Dzieci dwujęzyczne są bardziej otwarte na świat, łatwiej sobie radzą w życiu, szybciej się uczą.

W naszej szkole język angielski jest już prowadzony jako zajęcia kreatywne – innowacja dla wszystkich klas I i IV (na początku każdego etapu nauki). Ułatwiamy dzieciom naukę języka obcego.

Zapraszamy Państwa do skorzystania z naszej propozycji i podjęcia przez Wasze dzieci nauki w klasie dwujęzycznej.

 

Z poważaniem

Elżbieta Zakrzewska

Dyrektor PSP nr 1 w Grójcu